torsdag, september 16, 2010

Möte om Stadsrivningen


Det hölls ett möte i Folkets Hus förra onsdagen, arrangerat av Miljöpartiet. Det var ett märkligt möte på så sätt att publiken nästan var mindre än antalet deltagande politiker, och de flesta i publiken var politiker... Det var synd, antagligen p.g.a. att det var dåligt annonserat. En annons i Annonsbladet två veckor innan.
Mötet leddes av Timo Vilgats (MP) på ett bra sätt. Lite överraskande började det med en film från 50-talets Kiruna, men det var intressant att se den tidens framåtanda och optimism i kontrast till nutid.
Sedan fick varje parti två minuter för att kommentera situationen på Ullspiran. De är de första i Kiruna som hamnar i en Malmbergssituation: Vräkta från sitt boende med utsikterna av en fördubblad hyra i sitt nya boende. Det påpekades att det är lätt att flytta elkablar, järnväg, avlopp, m.m., men det är svårare att flytta människor.
Min korta sammanfattning av svarsrundan är att inget parti har insyn i vad som händer, förutom S som genom Kenneth Stålnacke säger att allt ska gå bra. Ett avtal med LKAB förhandlas fram. Dock vet ingen annan vad som ingår i avtalet.

Idag går Kenneth ut i media och säger att man ska få bra betalt för stadshuset. Dock nämns inget om hyreshöjningar. Under mötet framkom att S tycker att hyresnivåerna kräver statligt ingripande. Jag tolkar det som att hyror ej finns med i avtalet. Man förhandlar alltså fram ett avtal utan att inkludera de boende på Ullspiran!!!

Efter detta möte, och med dagens information, måste jag helt revidera min Valguide från tidigare. Min rekommendation för alla som vill Kiruna väl är att ni röstar på vad ni vill i Kommunalvalet, bara det inte är Socialdemokraterna!
Mitt intryck från mötet är att alla partier har ideer och arbetar för Kommunens bästa, förutom Socialdemokraterna som verkar mot helt andra mål.

Inga kommentarer: