tisdag, februari 12, 2008

Haveriutredning

Det talas om en haveriutredning för att få klarhet i orsakerna till dödsolyckan i gruvan. Vem kan då tänkas hålla i en sådan utredning?
Jo, LKAB! Att LKAB har interna utredningar av hur detta kunde hända är förhoppningsvis självklart, men att kalla det för en haveriutredning är knappast korrekt. Vi kan jämföra med flyget. Om ett SAS-plan kraschar så sker säkerligen en intern utredning inom företaget, men sen tillsätts även en haverikommision som OBEROENDE utreder orsaken till olyckan och vad som behöver åtgärdas i framtiden. Enligt Kirunamodellen skulle dock SAS själv kunna utreda flygolyckor. Jag skulle då inte vilja flyga om det var på det viset.

Det här är tyvärr ett återkommande tema, att LKAB utreder sig själv. Den demokratiskt beslutade OBEROENDE utredningen fick till exempel LKAB hand om, applåderade av Näringsminister och Kommunalråd.

Visserligen har Polisen och Arbetsmiljöverket utredningar om dödsolyckan, men de undersöker antagligen förloppet på detaljnivå. Ingen undersöker den stora bilden. Hur man bryter, och var man bryter. Förutom LKAB då. Som jag sagt tidigare är det skrämmande att några ingenjörer i ett vinstdrivande aktiebolag får bestämma en stads framtid, och säkerheten för gruvarbetarna, helt utan insyn och kontroll. Jag säger inte att dessa ingenjörer medvetet gör fel, men alla som sysslat med tekniska projekt vet att fel begås, frågan är vilka rutiner man har för att komma tillrätta med felen.
Det är därför OBEROENDE tillsyn behövs i så här viktiga frågor.

torsdag, februari 07, 2008

Malmbergsbornas kamp mot LKAB fortsätter

Lite i skymundan av rasen i Kirunagruvan så fortsätter Malmbergsbornas kamp mot LKAB, som vill upphäva nuvarande vibrationsvillkor. Ett citat från en villaägare säger allt:
Kan det verkligen vara lagstiftarens mening att jag och andra privatpersoner i Malmberget utan kompensation ska förlora såväl boendevärdet som marknadsvärdet av våra hem till förmån för att ett vinstdrivande aktiebolag ska kunna höja vinsten från nuvarande sju miljarder om året?
Det är en skandal att enskilda människor i Sverige år 2008 måste kämpa för hus och hem. Jag hoppas att Malmbergsborna följer upp att detta strider mot Europakonventionen, som hävdar allas rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens.

söndag, februari 03, 2008

Dödsraset i gruvan (2)

Signaturen a.a. konstaterar på Kirunapartiets diskussionsforum att
Raset var på 2.38 i magnitud enligt Norsar så det är ett stort område som har satt sig. Möjligen med sprickbildning upp till dagen. Vad tror ni händer med bl.a. sjön när en sådan spricka når den.

Det var mycket riktigt ett stort skalv. Enligt SNSN var magnituden t.o.m. 2.91, se bilden nedan.
Skalvet den 2 februari
Tiden anges till 18:58:06. Jag antar att det är UT eftersom tidningarna anger att raset skedde vid 20-tiden, vilket i så fall stämmer. En magnitud på nästan 3 svarar energimässigt mot 30 ton sprängämne. Så det var ingen liten skakning, och SNSN borde ha bra koll eftersom de har en mätstation i Kurravaara. Tyvärr lades deras station vid Institutet för rymdfysik ner för några år sedan. Enligt vad jag hörde förra året från Reynir Böðvarsson (ansvarig för SNSN) hade han varit i kontakt med LKAB och föreslagit samarbete och studier av jordbävningarna i gruvan. LKAB var ointresserade av det.
Hörde förresten ett bra inslag i sena Rapport i går kväll med nämnde Böðvarsson där han påpekade (om jag minns rätt) att LKAB är ett vinstdrivande aktiebolag, och samhället kanske borde undersöka brytningsmetoder m.m.

Dödsraset i gruvan

Nu tog turen slut och en person dog i ett ras i gruvan.
Det här är bara ett symptom på ett fundamentalt problem: Extern kontroll av LKAB saknas.
Effekten är att säkerhet och miljö offras för att maximera vinsten.
Tragiskt nog hade kommunen och staten för länge sedan en möjlighet att åtgärda detta.
Kommunstyrelsen beslutade 2005-09-05
att ge kommunstyrelsens presidium i uppdrag att av Malmfältsgruppen begära en statligt finansierad oberoende utredning av sprickbildningens utveckling och spridning i Kiruna.

En sådan oberoende utredning hade kunnat utvärdera om man kan bryta på annat sätt, på annan plats eller i annan takt, och till vilken kostnad. Det kan sen ligga till grund för politiska beslut om hur gruvdriften ska bedrivas, med hänsyn till riskerna för gruvarbetarna och staden.
Ansvaret vilar nu tungt på kommunledningen att man vägrade genomföra detta demokratiskt fattade beslut.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

onsdag, oktober 17, 2007

Rasprognoser

Tidigare markprognoser från LKAB har spruckit. Nya mätningar visar att stadshuset kanske ska flyttas tidigare än beräknat.Vägverket kanske måste dra om E 10:an något år tidigare.
Det har att göra med att vi bryter snabbare än vad vi har gjort tidigare, områden som påverkas av rörelsen har blivit större.
Christina Dahner, sektionschef inom bergmekanik vid LKAB
Tar man ut mer malm sprider sig sprickorna snabbare. Jag har tidigare noterat att det helt saknas diskussion om detta. Nu är det upp till LKAB att girigt bryta så mycket man kan. Brytningstakten borde istället vara en politisk fråga eftersom det direkt påverkar människors framtid.

Det är inte bara framtida rörelser i berget som LKAB har dålig kontroll på, ett stort ras inträffade i Kirunagruvan vilket medförde att Produktionen låg nere nästan en vecka.
Mycket oroväckande det som skedde i onsdags när omkring 150 kubikmeter berg rasade på 1 045-metersnivån i Kiirunavaaragruvan. Tur att ingen arbetare kom till skada. Kanske är det så att de farhågor om att gruvan kan kollapsa, som Ove Stephansson varnat för i inslaget "Rädsla på djupet" i Uppdrag granskning , kan besanna sig fortare än vad någon anat.
Kommentar av Ola Jordán
Den officiella kommentaren var att
Vi försöker öka tonnaget i den norra delen av spårnivån, men klarar inte att ta igen hela bortfallet
Monica Quinteiro, gruvchef vid LKAB.
Notera att ingenting nämns om de risker som gruvarbetarna utsattes för, bara de ekonomiska konsekvenserna. Raset uppmärksammas även av Lars Törnman i hans veckobrev nr 40

Nyligen hölls ett seminarium för bergsborrare i Malmberget och en fråga som togs upp var Varför sker så stora sättningar i bergen i Malmberget och Kiruna? En intressant kommentar från Björn Möller, Fmgeo, är: Ingen sa att Tuvekatastrofen skulle hända, olika saker kan hända och metoderna för mätning är väldigt grova.

tisdag, oktober 16, 2007

Miljödomstolen i Malmberget

Det sades mycket intressant vid miljödomstolen i Malmberget. Några citat:
I sin slutplädering nämnde de inte med ett enda ord människorna som bor i samhället. Man pratade om de ekonomiska vinsterna, om utökning och vad det ena och andra kostade och det är det här som är den stora problemtiken för oss. Man har under denna tid inte fört en enda dialog med människorna. Just den attityden att man inte med ett enda ord talade om att man ska ta hänssyn till folket i samhället är det värsta
Göte Henriksson, Malmbergets s-förening

Vi har uppfattat det som så att bolaget mer eller mindre kategoriskt säger nej till i stort sett allt som de boende vill ha, sak samma om det kostar mycket eller litet. ... Han anser att det är besvärande för svenska staten att LKAB som statligt bolag uppvisar ett "sådant bristfälligt hänsynstagande såvitt avser de boendes hälsa, välbefinnande och egendom." ... Såvitt jag förstår är det enda som hägrar för LKAB, maximala statliga vinster till varje pris, med minsta möjliga beaktande av de boendes hälsa och egendom ... får bolaget fortsätta utan tillräcklig miljöhänsyn, riskerar det att bli en till stora delar folktom spökstad.
Ulf Stenberg chefsjurist för Villaägarnas Riksförbund

Uttalandet av Villaägarnas chefsjurist träffar mitt i prick. LKABs är ett vinstdrivande aktiebolag vars enda mål är att generera maximal vinst åt ägarna. Det är något man måste ha klart för sig när man ser vad som händer i Malmberget, och vad som kommer att hända i Kiruna. Behandlingen av boende i Malmberget är en skam för Sverige. Hade detta hänt i södra Sverige skulle det vara en stor skandal. Det skulle det även vara om det hände i något land i Afrika. Men att det pågår i Malmberget väcker tydligen ingen opinion.

tisdag, augusti 14, 2007

Brytningstakten ökar

LKAB ska öka brytningstakten från 23 till 30 miljoner ton per år 2008. En ökning med nästan en tredjedel. Det innebär rimligtvis att man ökar hastigheten på sprickspridningen med en tredjedel. Varför diskuteras inte detta? Brytningstakten påverkar ju direkt hur snabbt staden måste rivas. Dessutom förkortar det gruvans livslängd - hur länge LKAB kan verka i Kiruna. Det är rovdrift att girigt ta upp så mycket malm det bara går, utan att bry sig om konsekvenserna. Människor fördrivs från sina hem tidigare. Gruvan kommer att tvinga stängas tidigare. Vad jag vet så fanns det tidigare under 1900-talet en tanke om att hushålla med den ändliga resursen järnmalm, och det var t.o.m. riksdagen som beslutade hur stort uttaget skulle vara. Men man ska inte bli förvånad. LKAB är ett vinstdrivande aktiebolag vars enda mål är att maximera ägarens vinst. Ställs inga krav från stat eller kommun kommer rovdriften att öka så länge malmpriserna är så höga.

Ful-el

Jag skrev tidigare om dragningen av elledningarna bakom Luossavaara. Hemkommen efter semestern kan man nu beskåda omfattningen av alla nya ledningar kring staden. Det förfular verkligen. Det verkar som att man dragit räta linjer på kartan helt utan hänsyn till natur, bebyggelse och tidigare anläggningar. Det börjar redan vid södra infarten längs E10an. Det har väl aldrig varit vackert att mötas av ett industriområde, och nu får man även beskåda en snårskog av elledningar kors och tvärs. Tyvärr är det här nog ett första tecken på hur rivningen av Kiruna kommer att skötas. Alla inblandade aktörer kommer att välja billigast tänkbara lösning. I det här fallet kortast möjliga elledningar, d.v.s. räta linjer. Det är den naturliga konsekvensen av att kommunen inte ställer krav, och att grundfrågan inte har lösts: Vem ska betala?

lördag, maj 05, 2007

Kraftledningsgator på Luossavaara


Jag var ute och åkte skidor till Ednavaara tidigare i vinter, och blev förvånad när jag såg att det huggits upp en spikrak gata genom fjällbjörkskogen väster om vindkraftverken. Först tänkte jag att det hade samband med malmprospektering, eftersom jag sett spår av sådant tidigare i området. Vid senare skidturer bakom Luossavaara har jag dock förstått att det är kraftledningsgator. De skär Kommunspåret (Hundspåret), Jägarspåret, Kurravägen, Eljusspåret i Tuolla och E-10an. Bild från Kurravägen mot Luossavara 5 maj ses till höger.

Baksidan av Luossavaara har varit ett naturskönt område. Där finns bara motionsspåren som påminner om mänsklig aktivitet och jag har alltid uppskattat att det finns ett sådant område så nära stan. Naturen är omväxlande med myrar, tallskog, fjällbjörkskog, ända upp till kalfjället. Det ser verkligen fördjävligt ut att ett en bred gata huggits rakt genom området.

Jag kommer ihåg att det för ett antal år sedan (kring 2000?) höggs ner några gamla tallar efter jägarspåret, för att göra det säkrare för skidåkare påstods det. Många blev arga och det skrevs tidningsartiklar och insändare. Nu har hundratals gamla tallar huggits ned i samma område och jag har då inte sett minsta diskussion om saken. Jag var helt ovetande innan jag såg det på plats.

Varför har man dragit gatan rakt genom ett orört område med vacker natur som används flitigt av Kirunaborna? Kunde man inte valt en sträckning som följer redan befintliga anläggningar? Längs med befintliga el, teleledningar eller vägar? T.ex. den gamla asfalterade vägen från Luossavaara till gruvgroparna i Nukutuus. Tyvärr är det här nog ytterligare ett exempel på att billigast möjliga lösning väljs, oavsett konsekvenserna för Kirunaborna. Vattenfall sparar några kronor på att dra kraftledningen rakt fram. Minns förslaget på ett ställverk vid Bogdanofftjärnen. Det avvärjdes i sista stund sedan protesterna blivit för starka. I det här fallet hann man fullborda verket innan någon hunnit protestera.

LKAB och Vattenfall är vinstdrivande aktiebolag. Deras enda mål är att maximera vinsten för aktieägarna. Dom kommer varje gång att välja billigast tänkbara lösning. Det "nya" Kiruna kommer att bli en stad uppförd på billigast möjliga sätt. Låter det trevligt? Se bara på Malmberget där LKAB inte gör något mer än vad lagen kräver, och inte ens det, för de drabbade husägarna.

Kommunen måste börja ställa krav!

torsdag, april 19, 2007

Malmfältsgruppen, del 2


Jag har tidigare försökt få ut handlingar från Malmfältsgruppens möten utan resultat. För att se om regeringsskiftet ändrar något gjorde jag ett nytt försök och begärde ut
kopior av alla handlingar som upprättats i samband
med Malmfältsgruppens möte den 7 februari 2007, såsom protokoll,
minnesanteckningar, dagordning, m.m.
Det är alltså handlingar från det välbekanta mötet då tunneln försvann. Som ni kan se i brevet till höger blev svaret detsamma. Även under den nya Regeringen fortsätter alltså de hemliga mötena om Kirunas framtid. En skandal!