tisdag, oktober 16, 2007

Miljödomstolen i Malmberget

Det sades mycket intressant vid miljödomstolen i Malmberget. Några citat:
I sin slutplädering nämnde de inte med ett enda ord människorna som bor i samhället. Man pratade om de ekonomiska vinsterna, om utökning och vad det ena och andra kostade och det är det här som är den stora problemtiken för oss. Man har under denna tid inte fört en enda dialog med människorna. Just den attityden att man inte med ett enda ord talade om att man ska ta hänssyn till folket i samhället är det värsta
Göte Henriksson, Malmbergets s-förening

Vi har uppfattat det som så att bolaget mer eller mindre kategoriskt säger nej till i stort sett allt som de boende vill ha, sak samma om det kostar mycket eller litet. ... Han anser att det är besvärande för svenska staten att LKAB som statligt bolag uppvisar ett "sådant bristfälligt hänsynstagande såvitt avser de boendes hälsa, välbefinnande och egendom." ... Såvitt jag förstår är det enda som hägrar för LKAB, maximala statliga vinster till varje pris, med minsta möjliga beaktande av de boendes hälsa och egendom ... får bolaget fortsätta utan tillräcklig miljöhänsyn, riskerar det att bli en till stora delar folktom spökstad.
Ulf Stenberg chefsjurist för Villaägarnas Riksförbund

Uttalandet av Villaägarnas chefsjurist träffar mitt i prick. LKABs är ett vinstdrivande aktiebolag vars enda mål är att generera maximal vinst åt ägarna. Det är något man måste ha klart för sig när man ser vad som händer i Malmberget, och vad som kommer att hända i Kiruna. Behandlingen av boende i Malmberget är en skam för Sverige. Hade detta hänt i södra Sverige skulle det vara en stor skandal. Det skulle det även vara om det hände i något land i Afrika. Men att det pågår i Malmberget väcker tydligen ingen opinion.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har med intresse läst din blog sedan jag hittade den i augsti i år. Jag är glad över att ha hittat en kritisk röst eftersom jag fått intrycket av att det finns få sådana i min gamla hemstad Kiruna, angående det förestående flyttprojektet. Jag sympatiserar med din syn och hoppas att den offentliga diskussionen kommer ska förändras i denna viktiga fråga. En sak som jag hajade till på i detta inlägg var din jämförelse med södra Sverige och Afrika. Jag håller med om att medias och offentlighetens fokus hade varit en annan om detta hänt i södra Sverige. Jämför exemeplvis med skandalen på Hallandsåsen, som i jämförelse har en mindre miljö- och människopåverkan än vad som blir fallet i Kiruna, även om det värsta scenariot blir sant och hela åsen blir fördärvad. Jag kan dock inte hålla med om att det skulle vara en större skandal kring ett liknande projekt i Afrika. Men jämförelsen är intressant i sammanhanget. Jag har själv haft den tanken, men då istället jämfört likheterna. I likhet med vad som är fallet i tredje världen uppmärksammas inte natur- och miljöförändrande projekt av denna magnitud i Sveriges norra periferi och beslutsfattare har färre moraliska betänkligheter över att genomföra omlokaliseringar av hela samhällen. Fallet med Kiruna och Malmberget kan alltså jämföras med tredje världen och det är vad som är slående.

Lina Olsson, Malmö

Mats Holmström sa...

Jag tror att det finns många kritiska i Kiruna, men de hörs inte i media.
Jag håller med om att många likheter med behandling av människor i tredje världen finns.
Vad jag tänkte på var t.ex. hur omskrivet Lundin Oils behandling av Sudans befolkning blev för några år sedan. I jämförelse med det har det varit tyst i media om vad som händer i Malmberget, och kommer att hända i Kiruna.

Anonym sa...

Apropå "I jämförelse med det har det varit tyst i media om vad som händer i Malmberget, och kommer att hända i Kiruna."
VAD VET NI OM KOSKULLSKULLE; SVERIGES NOG MEST SÄRBEHANDLADE OCH MÖRKADE TÄTORT?
Om information är att lita på berör flyttningarna i Kiruna mindre än 2 000 människor under trettioårsperiod. I riktiga Malmberget bodde det drygt 13 000 vid början av 70talet och knappt 5 000 år 2000. Alltså minus fler än 8 000. Lina sa skrev: "Fallet med Kiruna och Malmberget kan alltså jämföras med tredje världen och det är vad som är slående." Vad jämföra fallet Koskullskulle med?

Anonym sa...

Anonym igen. Kom att tänka på att det egentligen borde heta LKAB/Koskullskulle. LKAB har aldrig byggt något pelletverk i Malmberget. Bolagets förädlande verksamhet bedrivs ohämmat på Koskullskulles gigantiska industriområde som ingår i tätorten. Den gröna pelleten bolaget nu skryter om har väl alltid varit lika "grön". Råvaran har renats i ugnarna sedan 50talet, gifterna skickats ut till luften bland annat kulleborna haft att andas. Att malmen förädlas i Kiruna, Koskullskulle och Svappavaara kommer sig troligtvis av att rökgaserna är för giftiga att skickas ut till luften i tätbefolkade områden.

Mats Holmström sa...

Hej,
jag måste medge att mina kunskaper om Koskullskulle är högst begränsade, och om debatten varit liten om rivningen av Kiruna och Malmberget så har den varit obefintlig om Koskullskulle. Skriv gärna och berätta mer.

Vad gäller miljöpåverkan av gruvdrift så är det anmärkningsvärt att alla mätningar av damm m.m. görs av LKAB, inte av kommunerna, Länsstyrelsen eller Bergsstaten. Ett vinstdrivande aktiebolag som får kontrollera sin egen verksamhet!