tisdag, januari 18, 2005

Kommunen uppvaktar Näringsministern

Kenneth Stålnacke skriver på SAPs hemsida att han uppvaktat Näringsministern, och räknar upp några frågor som togs upp:

  1. behovet av en gemensam överenskommelse mellan Kiruna kommun - LKAB - Staten så att inga oklarheter ska råda kring vem som gör och står för vad.

    Bra, men detta borde ha funnits redan när kommunen spenderade den första kronan på planering.

  2. Vi föreslog också att LKAB nu måste få börja fondera ur de starka vinstmedel man själv får fram, för de framtida kostnader som samhällsomvandlingen kommer att medföra. Istället för att som nu där delar av vinsten går till andra samhällsprojekt så bör LKAB få fondera dessa medel i Kiruna. Detta ser vi som det enklaste sättet att finansiera samhällsomvandlingen/framtidsinvesteringarna.

    Varför ska kommunen lägga sig i hur Staten och LKAB löser det ekonomiska? Men här skulle vara ett utmärkt läge att kräva en avgift till kommunen per ton malm, alternativt andel av vinsten. Utan tidsbegränsning, som ersättning till kommunen, inte för de direkta kostnaderna, utan för de sociala merkostnaderna (för sveda och värk).

  3. LKAB:s huvudkontor bör nu flyttas till Kiruna som en tydlig markering från ägarens sida att det är nödvändigt att koncernledningen finns på plats i Kiruna dagligen i denna angelägna och omfattande förändringsprocess!

    Här är en fråga som borde drivits hårt för länge sedan! Varför är ledningen separerad från verksamheten? Jag kan förstå storbolag som placerar huvudkontoret nära en internationell marknad, i London eller New York. Men hur kan man placera ledningen i Luleå? Jag tror att just detta är en stor anledning till att hela den framtida gruvbrytningen blivit den skandal den är, med missade inmutningar och otillräckligt utredda alternativ. De med makt sitter i Luleå utan direktkontakt med verksamheten i Kiruna och utan djupa kunskaper i gruvbrytning. De kunskaperna finns i Kiruna, men man har inte makten och framtidsvisionerna. Flytta Huvudkontoret till Kiruna, eller varför inte återinföra en disponent?

  4. Högskole- och forskningssatsningen på 100 miljoner kronor som LKAB finansierar bör lokaliseras till Kiruna!

    Bra förslag, men antagligen för sent.

  5. Eftersom SGU nu också gett sig in i diskussionen så bör en SGU-enhet lokaliseras till Kiruna så att de på plats och ställe kan göra ett mer ingånde jobb kring Riksintresset järnmalmen!

  6. Etableringen av centralen för automatisk hastighetskontroll lovade han ta tag i.
Jag är positivt överraskad av de frågor som togs upp. Risken är tyvärr att det bara stannar vid diskussioner som snabbt glöms bort. Vad som behövs är att Kiruna sätter kraft bakom orden genom att t.ex. sätta villkor som måste uppfyllas innan kommunen utfärdar de tillstånd och planändringar som behövs för den framtida brytningen. Ingen ska t.ex. inbilla sig att LKABs huvudkontor kommer att flyttas till Kiruna utan motstånd.

fredag, december 17, 2004

Svar från Näringsministern


Efter drygt en månad får jag ett svar från Näringsminister Thomas Östros. Här påpekas att departementet följer processen. Vad jag ifrågasatt är dock att själva beslutsprocessen är bristfällig och odemokratisk. Svaret på mina två frågor är anmärkningsvärt:
Beträffande Dina frågor så har jag erfarit av LKAB att det inte går att bryta malmen i en annan del av kroppen och att några andra metoder att bryta malmen inte finns.
Här medger alltså Östros att det enda beslutsunderlag departementet har kommer från LKAB. Just vad jag ifrågasatte: Att några ingenjörer, i ett aktiebolag utan insyn, styr över en hel stads öde. ... Ett odemokratiskt förfaringssätt som inte borde få förekomma i Sverige. Samantaget så bekräftar brevet mina farhågor om att departementet inte tar sitt ägaransvar och skaffar sig oberoende information, utan litar helt på vad ett vinstdrivande aktiebolag säger!

lördag, december 04, 2004

Översiktsplanen


Det är bråttom med den nya översiktsplanen. Vad jag förstår så förlorar kommunen alla sina förhandlingsfördelar gentemot LKAB och staten så fort den nya planen är antagen. Nu är tiden att ställa rejäla krav och skriftliga garantier från staten. Får man inte igenom kraven, vägrar man att anta en ny plan.

Det skrivs även att Kiruna ska bli en högteknologisk miljöstad. Vilket svammel och lek med ord. Verkligheten är att Kiruna ska få en enorm grop mitt i staden. Kiruna ska rivas.

torsdag, november 25, 2004

Järnvägen


Järnvägsflytt dyr för LKAB lyder rubriken på artikeln i NSD. Kostnaden uppskattas till 2-3 miljarder kronor. Det ger en uppfattning av vad stadens rivning kommer att kosta. Många, många miljarder. Fem olika slingor presenteras, och beslutet ska fattas redan 2007. Bygget ska vara klart 2012. Hur kan det ha blivit så bråttom? Vilken planering har egentligen LKAB? Det här kom som en fullständig överraskning för oss när vi fick veta det i september 2003, säger Jan Hertting, Banverkets regionchef. Ofattbart.

fredag, november 19, 2004

Regeringen garanterar ingenting


En NSD-artikel med rubriken Regeringen tvekar. Östros vägrar lämna ekonomiska garantier för flytten av Kiruna stad.
I första hand är det här en diskussion som ska föras mellan kommunen och LKAB, säger näringsminister Thomas Östros.
Vilket svek av Staten! Man lämpar över sitt ansvar på ett aktiebolag. Här visar det sig att man inte kan lita på att staten ordnar det hela. I slutändan finns risken att vi Kirunabor blir lämnade åt oss själva. Just därför är det viktigt att kommunen pressar LKAB och staten på garantier i samband med att kommunen lämnar diverse tillstånd till LKAB. Den förhandlingspositionen kommer inte tillbaks. Tyvärr verkar kommunen mer intresserad av att hålla sig väl med Rosendbad än att ta tillvara sina medborgares intressen.

lördag, november 06, 2004

Brev till Näringsministern


För att få veta Statens inställning till vad som håller på att hända i Kiruna skrev jag den 6 november 2004 följande brev till den då nytillträdda Näringsministern Thomas Östros:

Jag skriver med anledning av planerna på att riva och flytta stora delar av Kiruna stad, som en konsekvens av LKABs malmbrytning. Jag undrar om staten tar sitt samhällsansvar, och mer specifikt Näringsdepartementet sitt ägaransvar.

Jag har två korta frågor till Näringsdepartementet:

  1. Kan man bryta malmen i en annan del av malmkroppen?

  2. Kan man bryta malmen med andra metoder?

Jag finner det märkligt att det inte finns någon omfattande utredning, med oberoende experter, som besvarar dessa frågor. Situationen nu är att några ingenjörer, i ett aktiebolag utan insyn, styr över en hel stads öde, med enorma mänskliga och ekonomiska konsekvenser. Ett odemokratiskt förfaringssätt som inte borde få förekomma i Sverige.


torsdag, augusti 19, 2004

Stålnackes nya Kiruna


I NSD beskriver Kommunalrådet sitt nya Kiruna.
Kenneth Stålnackes dröm är att sjön Luossavaarasjön (sic!) ska bli en central punkt i staden. Han talar om strandpromenader och strandkafeer.
-Och tänk att ha etage hus i sluttningarna. Det vore spännande.

Är det inte märkligt att ett kommunalråd är lyrisk över att hans stad kommer att rivas? Det måste vara unikt. Han är vald för att ta till vara Kirunabornas intressen, och gör det genom att applådera att de kommer att fördrivas från sina hem och deras hus rivas. Dessutom får invånarna antagligen betala notan eftersom deras folkvalda inte vill försvara deras intressen.

torsdag, augusti 05, 2004

E-10


Rivningen av E-10 tas upp i en NSD-artikel i samband med att Moderaternas trafikkommitte besökte Kiruna. Den nybyggda vägen kostade 50 miljoner av skattebetalarnas pengar. Elisabeth Nyström, vice ordförande, konstaterar att någon bär ansvaret och att Det är viktigt att man tänker framåt när man anlägger vägar.
Man kan bara hålla med... Att 50 miljoner kronor kastas bort verkar rent av brottsligt och borde utredas.

Växa genom att riva


En utmärkt insändare i NSD av signaturen Kirunabo med framtidshopp. Det bästa jag sett publicerat i ämnet. Många av nyckelfrågorna tas upp. Bakgrunden är att TV-programmet Uppdrag granskning visade ett reportage om brunkolsbrytning i Tyskland där människor fördrevs från sina byar (av ett Vattenfallägt bolag). Det ironiska är att samma sak kommer att hända i Kiruna. Människor fördrivs från sina hem. När liknande saker händer långt borta är upprördheten stor i de svenska medierna, t.ex. Lundin Oil i Sudan, men märkligt nog kan samma sak hända här hemma utan diskussion. I insändaren tas också upp något som är ofattbart om det är sant, nämligen att LKAB inte kan bryta södra delen av malmkroppen eftersom ett utländskt bolag mutat in det området (där bebyggelsen är ringa). Stämmer detta så är det en enorm skandal, som inte bara berör Kiruna utan även borde beröra alla svenskar, eftersom LKAB i sådant fall försingrat enorma gemensamma tillgångar genom att inte sköta sina inmutningar. Ändå tycker man att ett gruvbolag om något borde ha koll på detta. Jag har bara sett detta nämnas i några insändare, men om det stämmer så är det en skandal av nationella mått. Här skulle verkligen finnas stoff på hemmaplan för Uppdrag granskning.

lördag, februari 28, 2004

Bråttom


Ungefär samtidigt som de två artiklarna i NSD skriver Kirunatidningen med rubriken Stadshuset hotat på sikt om LKAB satsar på ny nivå. Möjligen kom denna artikel först, och det nämns också att Kirunatidningen skrivit om ämnet i oktober 2003, något som dock gått mig förbi. Här kan man läsa hur bråttom det är. Redan 2008 kommer järnvägen och E10 att påverkas. Det påpekas också att E10 byggdes klart 2002 för 50 miljoner. En alldelens ny väg kommer alltså mycket snart att vara oanvändbar. Hur är det möjligt att Vägverket ej varit informerade? Ett enormt slöseri med skattepengar, vilket också uppmärksammas i senare artiklar. Överhuvudtaget är det svårt att förstå att LKAB endast fem år i förväg informerar allmänheten (och Vägverket) om vad som är på väg att hända. Man måste väl ändå ha känt till en längre tid att det kunde utveckla sig så här.