onsdag, mars 01, 2006

LKABs vinst 2005

LKABs vinst 2005 blev 6,5 miljarder. Som jag skrivit om tidigare borde stora delar av vinsten fonderas för att framöver bekosta Kirunas rivning. Läget nu är att staten skjutit över allt ansvar på LKAB. Vad händer om LKAB går med förlust när pengar behövs? Och även om LKAB går med vinst då så är det ett vinstdrivande aktiebolag som bedriver gruvbrytning och därmed inte har något intresse av dom enorma kostnader som rivningen av Kiruna kommer att medföra. Man kommer antagligen välja de billigaste alternativen. Är det vad vi Kirunabor vill ha? Dags att kommunen tar saken i egna händer och ställer krav på staten och LKAB. Ändra inte översikts- och detaljplanen utan garantier på en ekonomisk ersättning som är kontinuerlig och stabil. Kommunen ska själv få bestämma över pengarna och inte behöva stå med mössan i hand. Kräv en vinstandel av LKAB för all framtid!

Jordskalv i Malmberget

Jordskalv av magnitud 1,5 på Richterskalan. Tidigare i år har man haft skalv av magnitud 2,5. Gruvverksamheten avbröts och vägar stängdes. Det här visar att det inte är en exakt vetenskap att förutsäga bergets rörelser vid gruvbrytning. Trots det har LKAB publicerat kartor över Kiruna med sprickutbredningsområdena 30 år framåt. Faktum att utbredningen tydligen var okänd för några år sedan, och incidenten i Malmberget visar att kartorna bör tas med en stor nypa salt. Det finns nog en stor risk att delar av Kiruna kan börja rasa tidigare än vad LKAB aviserat.

torsdag, februari 23, 2006

Det går ju så bra för Kiruna ...

Per Välitalo har en debattartikel införd i Norrbottens Kuriren 20 februari. Ett mycket bra inlägg där han tar upp många frågor som jag här berört tidigare. Vem betalar? Får kommunen ersättning för sina merkostnader? Ställer kommunen några krav? Varför inte kräva en del av LKABs vinst? m.m. Här är därför inlägget i sin helhet:
Det går ju så bra för Kiruna ...
Socialdemokraterna och borgarna, som styr i Kiruna, har beslutat i barn- och utbildningsnämden att minska på budgeten till läromedel för grund- och gymnasieskolorna med nästan fyra miljoner. Alltså spara. Man sparkar också minst 16 lärare. Samtidigt anställer man fler rektorer och chefer i skolsystemet. Barn- och utbildnings- nämdens ordförande Roger Suup (s) säger att det här är ingen neddragning! Till lärarna säger han ungefär att ni kan ju trolla med knäna och hitta på egna läromedel !
Socialborgarna är också överens om att satsa på det så kallade Hjalmars Hus med drygt 100 miljoner och under-jordsgarage mitt i centrum för åtskil-liga tiotals miljoner. ?Underjordsgarage i Kiruna? som om det inte fanns plats på backen ovan jord. Till råga på allt ska man göra dessa miljoninvesteringar i princip på den brytbara malmkroppen.
Man har också anställt en hel del nya konsulter och tjänstemän för den så kallade ?flytten av staden?. Plus att en hel del av dom tidigare tjänstemännen arbetar med flytten. Dessa arbeten lär kosta åtskilliga miljoner för skatte-betalarna i Kiruna. Givetvis skall dom här arbetena och planeringarna betalas av staten, den som är ägare till företaget LKAB och som är orsak till merarbetena.
Jag har inte sett någonstans eller något beslut att man kräver staten för ovanstående kostnader. Det skulle vara inressant att veta vad summan är som skattebetalarna står för. Nu och i framtiden. Också intressant och veta vilka krav man har ställt på regeringen och LKAB.
Näringsministern Thomas Östros var ju i Kiruna för ett tag sen och enligt pressen lovade han i princip ingenting. Enligt honom var det en affär mellan LKAB och kommunen. Min fråga är då till styrande politiker: Hur långt har man kommit i ersättningsfrågan på grund av kommande malmbrytning ?
Som jag ser det finns det heller inga som helst krav från dom styrande i Malmberget, Koskuskulle och Gällivare. Där torde det också vara ungefär samma procedur när det gäller malmbrytningen.
Jag tror och vet att när de nuvarande investeringarna i gruvorna är över om tre till fem år så kommer det knappast att finnas fler antällda på LKAB. I så fall är det mycket marginellt.
Det de styrande politiker, riksdagsledamöter och landshövding resolut skall kräva är en del av vinsterna från statliga bolag som LKAB och Vattenfall. Vi kan exempelvis kräva att 50 procent av LKABs vinstutdelning till staten årligen betalas ut till malmfältskommunerna. Det kommer att röra sig i dagsläget om ungefär 2,5 miljarder kronor.
Då har malmfältskommunerna pengar till skapandet av nya företag, satsa på bra utbildningar för våra ungdomar, satsa på världens bästa äldre- och handikappomsorg, bygga upp infrastrukturer och så vidare. Vi kan också sänka kommunalskatterna till dom absolut lägsta i Sverige. Och det i sin tur kommer att skapa nya inflyttningar och företag.
Det är inte som Hans Swedell och Per-Ola Eriksson säger, att just nu är vi i en brytpunkt och att befolkningen kommer att öka framledes. Struntprat!
Det kommer att bli samma visa efter investeringsperioden. Vi kommer att sitta där med ändan bar, stor arbetslöshet, stor avflyttning av speciellt ung-domar, bostadsöverskott och så vidare.
Ledarna saknar framåtanda och visioner för länet.
I Kiruna kommun skär man ned i stället för att satsa på det viktigaste vi har. Nämligen barn och ungdom.
Samtidigt som man ska satsa 100-tals miljoner i en malmgrop.
Per Välitalo
medlem i kirunapartiet

fredag, februari 10, 2006

Möten i stadshuset

Flera möten ordnas då allmänheten får prata med politiker och tjänstemän. Varför ordnar inte kommunen offentliga stormöten istället? Törs man inte? Jag har inget intresse av att prata med politiker och tjänstemän som har helt andra åsikter än mig och som knappast övertygas om annat genom småprat. Varför får inte allmänheten chansen att offentligt fråga ut politiker och tjänstemän? Hela arrangemanget med olika möten för företagare, kvinnor och ungdomar verkar omtänksamt, men i själva verket är det en genomtänkt strategi för att tysta den offentliga debatten.

Kiruna måste ställa krav

Skrev för drygt en månad sen i inlägg på SAPs och Kirunapartiets debattforum att
Det finns inget parti som tar till vara Kirunas intressen.
Jag vill starta en politisk rörelse med två enkla mål:

1) LKAB betalar per brutet ton malm till Kiruna kommun.
2) Kiruna går ur Landstinget

En del tolkade det som att jag ville starta ett parti. Jag tror inte på en/två-frågepartier, men jag tycker att etablerade partier skulle kunna genomdriva dessa två punkter. Kiruna kommun är i en utmärkt förhandlingssituation. Innan detaljplanen ändras för att tillåta gruvbrytning kan man driva igenom en ersättning per ton bruten malm (kanske flytt av huvudkontoret till Kiruna samt ett stålverk också...) från LKAB. Jag har för mig att Kiruna var Sveriges rikaste kommun på 50-talet när bolag fortfarande betalade kommunal skatt. Det skulle kunna ske igen om vi hade politiker som såg till stadens bästa och vågade ställa krav. När Kommunens ekonomi är på fötter igen kan vi sedan gå ur Landstinget, eller ordna ett eget landsting med de andra inlandskommunerna så att vi åter igen kan få något att säga till om i den sjukvård som vi betalar för.

Kiruna befinner sig vid ett vägskäl mellan en ljus och en mörk framtid.
Ställs inga krav befarar jag att vi är Sveriges fattigaste kommun om 10 år.

torsdag, februari 09, 2006

LKAB sponsar Luleå

LKAB sponsar Luleå Hockey med miljonbelopp. Det motiveras av Tore Fällén, verksamhetschef för området kommunikation inom LKAB med att
Vi ser mer affärsinriktat på sponsringen och går in kraftfullare och mer målinriktat i det nya avtalet. Det har också ett oerhört mervärde att satsa på Luleå som ort, säger han.

Tore Fällén säger att man i högre grad försöker förlägga kundkontakter till Luleå i stället för till Stockholm, Göteborg eller Malmö. Då är det bra att kunna bjuda kunderna på elitseriehockey på kvällen.

Han påpekar också att Luleå tekniska universitet har blivit en viktig bas där LKAB rekryterar de flesta av sina ingenjörer. Elitseriehockeyn viktig för att öka universitets attraktionskraft.

Malmfälten är och förblir hemmaarena, men vi ser hela länet som en motor. Det är viktigt att så många som möjligt av ungdomarna stannar i länet för att studera i Luleå, säger han.

Hans påstående att man ser mer affärsinriktat på sponsringen finner jag skrattretande.
Det säljs knappast mer malm med reklam i COOP arena. Studenter söker knappast till Luleå för att de sett LKABs logo på Sportnytt. Min enda slutsats är att LKABs chefer i Luleå vill gå på hockey på vad som i förlängningen är skattebetalarnas pengar. Att ett företag stödjer lokal sport i den stad där deras anställda bor kan motiveras med att det är i de anstlldas intresse, men att ett statligt bolag stödjer sport 30 mil bort måste strida mot aktieägarnas (vi i förlängningen) intresse. Luleå är ingen motor i länet, för Kiruna är Luleå en släpvagn, eller möjligen en punktering. LKAB har huvudkontoret i Luleå när Kiruna skulle vara det affärsmässiga valet. Gruvforskningen borde finnas i Kiruna. Stålverk borde finnas i Kiruna. Ett sjukhus borde finnas i Kiruna.
Allt detta är politiska beslut utan rationalitet, och Kiruna lider nu av att den politiska makten finns vid kusten, och att Kiruna haft svaga politiker.

tisdag, januari 31, 2006

Regeringens rapport



NSD och Kuriren skriver att regeringens speciella arbetsgrupp idag presenterat en rapport. Det är en TT-nyhet, och jag har inte lyckats hitta rapporten på Regeringens hemsida. I TT-notisen skrivs att
Den stora frågan om hur allt ska betalas får inget svar. Men gruvbolaget LKAB får räkna med att som hittills stå för kostnader som markinlösen och flytt av bostadsområden
Fortfarande bara beskedet att LKAB ska betala. Som jag skrivit tidigare är det naivt att tro att LKAB kommer att välja någonting annat än den billigaste lösningen. Det är ett aktiebolag och har som sådant endast målet att maximera vinsten till sina ägare. Att det är staten som är ägare ser jag inte som någon garanti för att det kommer att skötas på ett bra sätt eftersom Näringsdepartementet inte verkar vilja ta sitt ansvar gentemot Kiruna. Ironiskt nog skulle nog pressen på LKAB vara betydligt större om det var ett privatägt bolag, från tillståndsgivande myndigheter, kommun, press, m.m. Kommunen måste själv skaffa garantier för att rivningen av staden betalas utan att det snålas, och där är det enda maktmedlet att driva igenom kraven innan detaljplanen ska ändras senare iår. Missas den chansen är Kiruna och dess befolkning utlämnade till välmenandet hos ett vinstdrivande aktiebolag. Ingenting jag ser fram emot. Tyvärr har jag små förhoppningar på att Kommunens nuvarande ledning kommer att ställa krav på regeringen. Det verkar som att Kenneth Stålnacke är mer intresserad av att hålla sig väl med Rosenbad än att se till Kirunas väl.

Uppdatering 2006-01-31: Nu finns rapporten på Regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/6291/a/57113

lördag, december 10, 2005

Ställverket

Tydligen vill Kommunen och Vattenfall flytta ett ställverk till området kring gamla hoppbacken. Hur kan man ens komma på tanken att placera ett stort ställverk i ett rekreationsområde? Det naturliga är väl att placera det i ett redan "förstört" område. Bygg ställverket brevid soptippen, på andra sidan Kurravägen. Merkostnaden är lite längre ledningar, och lite effektförlust p.g.a. det.

Tyvärr är det här nog bara en försmak av hur det kommer att se ut vid Kirunas "flytt". Vattenfall är ett aktiebolag, och försöker givetvis komma undan så billigt som möjligt. Vad kommunen MÅSTE göra är att vara rädd om detaljplanen. Det är det enda maktmedlet vi har gentemot Vattenfall och LKAB. Ge inte bort en kvadratmeter utan skriftliga garantier.

I det här fallet borde Kommunen säga åt Vattenfall att bygga i ett redan exploaterat område, t.ex. vid soptippen. Kommunen måste inse att vår förhandlingsposition är utmärkt vad gäller ändringar i detaljplanen. LKAB måste lyda kommunen för att få bryta under stan. Vattenfall säljer minst 1% av sin el till LKAB, så jag tror inte att dom vill bråka med sin största kund.

Bogdanoff-tjärnen är en första test på vem som bestämmer, och vem som betalar, när Kiruna rivs.

torsdag, november 24, 2005

Länkar till NSD-artiklar

Många av mina länkar är till NSD-artiklar. Efter att tidningen nyligen gjorde om sin hemsida fungerar inte länkarna längre. Allt eftersom jag har tid ska jag försöka byta ut de brutna länkarna till fungerande. Det tar dock tid eftersom man bara kan söka på nyckelord i NSDs arkiv, vilket gör att man får gissa sig till ett passande nyckelord. Att försöka med Kiruna fungerar inte heller eftersom man endast får upp max 50 träffar (nyaste). Förhoppningsvis får NSDs arkiv bättre sökfunktioner framöver.

onsdag, september 07, 2005

Oberoende utredning

Enligt artiklar i Kuriren och NSD den 7 september kommer kommunen att begära en oberoende statlig utredning av den sprickbildning som drabbar Kiruna. Det är Niklas Sirén som kommit med förslaget som jag skrivit om tidigare.

Vänsterpartiets förslag får stöd av Kirunapartiet och Centern. Den intressanta situationen är då att kommunstyrelsens beslut går emot kommunledningens åsikter. Vilket inte gillas av en del politiker. Kenneth Stålnacke: Undertonen blir att vi egentligen inte litar på LKAB. (varför ska man förutsättningslöst lita på ett vinstdrivande aktiebolag?). Hans Swedell: Det är oseriösa och ansvarslösa politiker som drev igenom beslutet. (exakt vad är oseriöst och ansvarslöst med förslaget?) Swedell ondgör sig även över att Törnman bytt åsikt under debatten. Det ser jag tvärtom som något positivt - att en politisk debatt utmynnar i att någon byter åsikt borde ske oftare.

Dagen efter fortsätter kritiken med en ilsken krönika i Kuriren som bl.a. säger att vänstern, kirunapartiet och centern inte har haft kommunens bästa för ögonen. Hur kan man anse att en oberoende, statligt bekostad, utredning inte är bra för kommunen? Borde inte alla vara positiva inför möjligheten att få så mycket information som möjligt när en stad måste rivas?
Törnman är med all rätt upprörd i NSD och i sitt Veckobrev över att Kenneth Stålnacke även kommer att framföra sin egen avvikande åsikt vid mötet i Stockholm med Malmfältsgruppen. Med en sådan inställning kommer han knappast att övertyga någon om att tillsätta en utredning. (Vem betalar kommunens resande förresten?)

På fredag möts så Malmfältsgruppen (Kenneth Stålnacke, ordföranden Thomas Östros, Ulrica Messing, Martin Ivert och Tommy Nyström) och Stålnacke är tvingad att framföra Kommunens önskan om en utredning. Thomas Östros efter mötet:
Man har haft en diskussion om inte andra borde titta på de här sprickbildningarna och vi kom överens om att här är det väldigt viktigt att bolaget, men också myndigheter som ansvarar för sådan här frågor, tillsammans nu så snabbt som möjligt ser till att möta medborgarna för att klara ut alla frågor för det finns nog ingen som är så kunnig om berget som LKAB. Men de jobbar inte själva. Dom jobbar tätt ihop med våra myndigheter och med forskare i både Sverige och världen. Det behöver de använda nu för att räta ut frågetecken.
Enligt Thomas Östros har uppdraget att ?reda ut alla frågetecken? gått till LKAB:s VD Martin Ivert.

Otroligt, men så står det i Kuriren: Östros låter LKAB själv ta hand om granskningen av LKAB!. Det kan man kalla oberoende utredning. Dessutom likställer jag inte att möta medborgarna för att klara ut alla frågor med en utredning. Vad som behövs är en tjock grundlig rapport skriven av oberoende experter som har tillgång till LKABs information och som reder ut om malmen kan brytas på annat sätt eller annan plats och i så fall till vilken merkostnad.

Precis som i svaretmitt brev visar Östros noll intresse att införskaffa oberoende information. Istället låter han ett fåtal ingenjörer vid ett vinstdrivande aktiebolag bestämma en hel stads öde. Och hans uttalande om samarbete med myndigheter och med forskare i både Sverige och världen tror jag vad jag vill om. Finns det någon dokumentation av det samarbetet? Offentliga rapporter? Om staten inte vill ha en oberoende granskning borde man i alla fall offentliggöra det beslutsunderlag som LKAB har.

Vi får se om kommunstyrelsen går vidare med sitt krav om en oberoende utredning, eller om det stannar här och rinner ut i sanden. Kommunen borde kräva en utredning som underlag för sitt framtida beslut om ny detaljplan. När detaljplanen väl ändrats har man förlorat sin förhandlingsposition gentemot staten och LKAB, och kan knappast få igenom några krav.