onsdag, juni 25, 2014

Löften

Styrande politiker ska bedömas efter vad de åstadkommit, inte vad de lovar.  Socialdemokraterna i Kiruna har en lång tradition av att lova saker som sedan ej sker.  Ofta i form av vallöften.  Saker man lovar och påstår innan valet, men som sedan ej uppfylls.  Oftast saker som ska hända efter valet så att man inte kan bli motbevisad innan folk lagt sin röst.  Sedan hoppas man väl att folk glömt bort allt innan nästa val.


I veckans Annonsblad påstår man tre saker (klicka bilden ovan för att läsa).  Alla tre påståenden är mer eller mindre osanna.
  1. GP2 avtalet innebär inte att Kommunen garanterat får full ersättning för Bolagsskolan m.m. Kommunen har tagit över all ekonomisk risk från LKAB.  Hur mycket pengarna räcker till återstår att se.  Efter valet såklart. 
  2. Här påstår man att det finns och byggs bostäder. 
    Att det är en enorm bostadsbrist i Kiruna som negativt påverkat stadens utveckling kan man inte bortse från, och S har haft många år att göra något åt situationen.
    Visst, det byggs bostäder nu, men hur många avvecklas samtidigt?  GP1 området med Ullspiran m.m. uppvägs inte av det som nu byggs nytt.  Kiruna har även med det som byggs nu antagligen en minskning av antalet bostäder. 
  3. Fördubblade hyror är redan ett faktum, t.ex. för de som bott på Ullspiran och flyttar in i FABs nya lägenheter.  Människor som först tvingats flytta från sitt hem och sedan dessutom fått en fördubblad hyra.  Detta har S inte gjort någonting åt.
    Men efter valet ska det såklart bli bättre.  "Ersättningsfonder" är ett nytt begrepp man ej använt tidigare.  Varför inte nyckel mot nyckel som måste vara det enklaste sättet att lösa hyresproblemet? 
    Även om Kirunabostäder får en hyfsad lösning så återstår alla bostadsrätter privata hyresvärdar.  Att dessa "borde" kunna använda "ersättningsfonder" duger inte.  Det ska garanteras att de boende inte ska bli ekonomiskt lidande. 
 Styrande politiker ska bedömas efter vad de åstadkommit, inte vad de lovar. Oavsett vad S lovar så kan man konstatera att de historiskt sett.
  1. Inte lyckats få full ersättning för alla merkostnader för samhällsomvandlingen från LKAB.  Pumpningen av avlopp över ett berg betalar man t.ex. årligen. 
  2. Man har inte lyckats bygga tillräckligt med bostäder.  Man har t.o.m. lyckats förstöra bostäder
  3. Kirunabor har redan tvingats från sina hem och fått fördubblad hyra. 

onsdag, juni 04, 2014

Damm

Jag vårstädade balkongen häromdagen genom att dra upp vattenslangen och spola bort allt gruvdamm som samlats under vintern.  Ett år gjorde jag misstaget att dammsuga balkongen.   Dammsugaren slutade suga efter ett tag och när jag konrollerade HEPA filtret var det tungt och svart.  Full med gruvdamm.  Man ska kunna tvätta filtret i vatten men det var omöjligt att få bort det svarta dammet.  Fick köpa ett nytt filter och på affären sa de att detta var vanligt.  
Jag upplever att dammningen blivit värre med åren och att det vintern 2014 var extra illa.  Nedan en bild hur det såg ut i skidspåren på Matojärvi i april.  Så mycket svart gruvdamm att glidet försvann.  Synd, snön hade räckt till flera veckor till med skidåkning.  Dessutom smälter snön mycket snabbare när den är smutsig. 

Matojärvi skidstadion, 21 april 2014.

Dammningen från gruvan är omfattande.  Det syns till och med från rymden.  Nedan är en sattellitbild där man tydligt ser Kiruna och Svappavaara som svarta smutsfläckar i en annars vit snötäckt fjällvärld. Man ser en dammplym som sträcker sig ända ner mot Torneälven från Kiruna.

Men det finns ju granskning av dammningen.  Av LKAB själva.  I deras Miljörapporter tas dammningen upp. Snömätningar ger några gram per kvadratmeter och månad, med stora variationer.  Det säger inte så mycket, men förutom nedsmutsningen, så undrar man ju vilka hälsoeffekter allt detta damm har.

måndag, juni 02, 2014

Ett historiskt avtal

Dagens Kommunfullmäktige drog ut på tiden, till 22:35.  Konstigt vore annars.  En punkt på dagordningen var GP2-avtalet. Kaos på slutet när beslut skulle tas eftersom tre förslag samt avslag fanns som alternativ och det blev oklart hur beslutordningen då skulle se ut.
De tre förslagen var: Anta avtalet (S), Återremiss (Kn), Tillägg till avtalet (C).  Till sist blir det Votering, Ja eller Nej. 
S, V, SL, M röstar Ja.  Övriga partier Nej, eller Avstår.  29 Ja, 1 Nej, 7 Avstår.

Till sist klubbas dock det historiska avtalet igenom.  Ett historiskt dåligt avtal.  Två värsta problemen:
  • Avtalet anger maximala belopp för ersättning.  LKAB är säkert glad.  Hela den ekonomiska risken har flyttats över till Kommunen.  Om risken är så minimal som (S) påstår, varför tar då ej LKAB risken?
  • Detaljplaner kan ändras innan alla fastigheter i området sålts.  (S) påstår att man ej kan förhandla för andra, men det är precis det man gör i avtalet.  Man tar bort tryggheten som detaljplanen ger för fastighetsägare.

Fullmäktige från kl 17:53 kan höras här [11 MB]

onsdag, maj 28, 2014

Kiruna-Centern


Det är nu mindre än fyra månader till Kommunalvalet den 14 september 2014.  Jag tycker att Kiruna Kommuns hanterande av Stadsomvandlingen är så kravlös gentemot LKAB att jag bestämmt mig för att engagera mig politiskt i Kiruna-CenternSe annonsen i Annonsbladet för två veckor sedan.  Jag har aldrig röstat på Centerpartiet i Riksdagsval och kommer nog inte att göra det.  Jag hoppas att Kirunas väljare kan skilja på Centerpartiet nationellt och Kiruna-Centern. Jag står på 10 plats på Kiruna-Centerns valsedel.

onsdag, maj 14, 2014

Avtalet

Idag presenterades kommunens avtal med LKAB. En kort sammanfattning:

     En stor del av vår stad såldes ut till underpris

Jag hade aldrig trott att det skulle vara prislappar i avtalet, men så är det.
Max 3270 miljoner för Kommunens anläggningar och exakt 470 miljoner
för KBABs hus.
Helt OFATTBART.  Man tror sig ha förutsett en maximal kostnad för ett
projekt som sträcker sig ett decenium framöver.  Stora projekt kan ju ibland bli dubbelt så dyra att bygga.  Kostnaderna för Raketskolan steg till exempel från 170 till 250 miljoner och det var innan fuktskadorna.  Men när pengarna tar slut för nya Kiruna får Kirunaborna betala, eller så byggs det inget alls.  Det står i avtalet. 


Sedan försöker man skänka bort planmonopolet i avtalet.  Det står att "Innan ny detaljplan/detaljplaner för GP2-området antas ska LKAB ha påbörjat förvärv av fastigheterna inom området."  När LKAB köpt ett hus kan detaljplanen alltså ändras.

Jag var på ett möte med Villaägarnas jurist Ulf Stenberg idag.  Hans viktigaste råd till Kirunaborna var

   Ändra inga detaljplaner till industriområde innan alla fastigheter sålts

Då hamnar kvarvarande fastighetsägarna i en usel förhandlingssituation och alla får förhandla själva med LKAB, övergivna av Kommunen. 

Det är bara att konstatera:  Nuvarande kommunledning skänker bort våra tillgångar och rättigheter. 

fredag, april 19, 2013

Kravlös Kommun

Återigen visar Kiruna kommun att man helt saknar förmågan att ställa krav på LKAB.  Inomhushallen för fotboll, som redan dragits i långbänk, kommer inte att byggas vid Lombia.  Anledningen är att Kommunen hört att LKAB i så fall skulle överklaga detaljplanen. 
Ett annat exempel nyligen är nya dragningen av E10.  LKAB har bestämt att den ska dras rakt genom det nya centrum, och sedan rakt igenom vårt friluftsområde. 
Vi lever i en kommun som styrs av ett vinstdrivande aktiebolag, inte av folkvalda politiker.

onsdag, mars 20, 2013

Nytt stadsvapen

I dagens NSD skrivs om ett medborgarförslag till kommunen att byta ut ripan mot en kråka i stadsvapnet.  Ett utmärkt förslag eftersom det passar bättre med den nya stadens placering, mellan ett industriområde och en soptipp. Dessutom med en Europaväg rakt igenom. 
Det som gjort Kiruna unikt, en stad i fjällmiljö, försvinner. 

tisdag, november 20, 2012

E10

Trafikverket tar in synpunkter på nya E10.  Nedan är mina synpunkter.
 
Synpunkter på Arbetsplan för E10. TRV 2012/16929
 
Jag finner Arbetsplanen helt oacceptabel eftersom den går rakt igenom Kirunas stadsnära friluftsområde.
Konsekvenserna blir följande.
  • Vägen kommer att förstöra skidspåren i området, bl.a. det spår där Världscupen arrangerats. Ett unikt spår eftersom det inte finns många banor som är godkända för Världscuptävlingar. Inga broar eller underfarter kan ändra på detta eftersom vägen skulle korsa spåret på så många ställen.
  • Vägen blir en stor barriär för alla Kirunabor som vill bege sig ut i naturen, oavsett årstid. I nuläget går man direkt från staden in i en fjällmiljö. Med en väg försvinner det. Tillsammans med den föreslagna dragningen av den instängslade vägen 870 kommer Kiruna att vara en inringad stad. En triangel av två vägar och ett rasområde omger staden.
En anledning att bo i denna nordliga stad är naturen, med vilken man även marknadsför staden.  Med den föreslagna dragningen av E10 blir Kiruna en mindre attraktiv stad för såväl invånare som besökare.

Inte bara den i arbetsplanen föreslagna dragningen av E10 är oacceptabel. Hur man än drar en väg i den beslutade vägkorridoren kommer man att förstöra skidspår och skapa en barriär för friluftslivet. Beslutet om vägkorridor är dessutom fattat på felaktigt underlag, vilket är ytterligare en anledning att beslutet om vägkorridor måste omprövas. När vägkorridoren beslutades låg det planerade nya centrum i nordväst, nu ligger det planerade ny centrum i öst. Detta gör att en ny utredning av vägkorridor måste göras. En utredning där staden låg på fel ställe kan helt enkelt inte användas som grund för en vägkorridor.

Ett antal alternativa vägkorridorer finns. För att nämna två, 1) Följ nya 870 och sedan nya järnvägen bakom gruvan. 2) En redan existerande väg. Följ vägen mot Kurravara, gå i rät vinkel mot Nukkutus efter grusvägen, och gå sedan efter den gamla truckvägen bakom gruvan till nuvarande E10.




fredag, november 09, 2012

Gruvhot i Kirunafjällen



Karta från Hannans Reward Ltd (tidigare Scandinavian Resources).

En bra artikel och disskusion på utsidan.se om planerna på gruvbrytning.  Man kan mycket riktigt fråga sig varför utländska bolag ska få prospektera och öppna nya gruvor helt hejdlöst.  I Kirunaområdet kan det i alla fall inte handla om arbetstillfällen.  Arbetslösheten är väldigt liten och det finns inte ens bostäder åt de som redan bor här.  Däremot förstör nya gruvor friluftsområdena kring Kiruna.  Dessutom kan man se brytningsplanerna som stöld från framtida generationer.

fredag, mars 04, 2011

Mer om hyror

I fredagens NSD skrivs om situationen med fördubblade hyror för människor som fördrivs från sina hem av Kiruna kommuns detaljplaneändring (artiklarna finns ej i nätupplagan av NSD).
Uttalanden från Kommunalrådet m.fl. går ut på att ingen kan kompensera hyresgästerna. Man talar om att Kommunen inte får subventionera hyror. Hur man nu kan komma på den befängda iden att Kirunaborna med sina skattepengar ska betala skador som orsakats av ett företag som gör mångmiljardvinster. Återigen visar man att man inte klarar av att ställa krav på LKAB och att det blir Kirunaborna som får lida av det.

Jag tror nämligen inte att det är något problem att ersätta hyresgästerna. Enligt Minerallagen 7 kap. 2§: Skada som föranleds av att bearbetningskoncession har beviljats skall ersättas av koncessionshavaren.. Skadan här är att hus blir obeboeliga. Alltså ska husägaren ersättas. I det här fallet FAB. Nya hus kan byggas av LKAB och överlåtas till FAB. Sedan kan FAB hyra ut lägenheterna till samma låga hyror som tidigare. Nybyggnationen har ju bekostats av LKAB. Det här har ju redan gjorts i Malmberget. Några villaägere har fått nya hus av LKAB. Det här är samma situation, enda skillnaden är att det är ett företag, FAB, som ersätts.
Precis det här borde igått i avtalet med LKAB som kommunen skrev på, men man försatt den unika chansen p.g.a. inkompetens.